UNIKA MOTIV AV KERSTI RÅGFELT STRANDBERG

•Unik konst •Begränsad upplaga •Fri frakt & fria returer

kersti

Upptäck konstnären Kersti Rågfelt Strandberg. Hennes vackra blommor är fyllda av symbolik om ilvet och alla verk är skapade direkt för NOA Gallery!

  1. Kersti Rågfelt Strandberg
    Fragil
    Fragil
  2. Kersti Rågfelt Strandberg
    Drälla
    Drälla

"Mina blommor påminner oss om att ta vara på livet"

Färgstarka blommor fyllda av symbolik.
Kersti Rågfelt Strandbergs färgstarka bilder påminner betraktaren om att ta vara på livet.

Kersti Rågfelt Strandberg har jobbat som konstnär på heltid i över 30 år. Hon har gått flera utbildningar för yrkesverksamma konstnärer men är från början helt självlärd. Motiv och tekniker har varierat över tid. Hon har provat sig fram.
Redan som barn tecknade Kersti Rågfelt Strandberg mycket. Som ung vågade hon inte satsa fullt ut på en konstnärlig utbildning utan utbildade sig till sekreterare och arbetade i några år. Hon bildade familj och det var makens jobb som gjorde att familjen så småningom flyttade till Kanada. Under ett år bodde familjen också i Aleppo i Syrien. Under den här tiden hade Kersti tid att utveckla sitt skapande och i takt med att barnen blev större fick hon mer och mer tid.
– Jag fick gradvis allt mer utrymme för mitt skapande. Jag känner mig priviligierad som inte har behövt sitta fast på ett kontor och drömma om något annat, säger hon.
Från början var alla motiv ganska realistiska, det var vardagliga bilder. En av hennes döttrar var punkare, och Kersti brukade följa med döttrarna och hennes kompisar för att teckna av dem.
– Det fanns inget politiskt i mina bilder, de handlade mer om poesin i vardagen.

Experimenterar gärna

Det finns tillfällen då verklighetens mer brutala sidor trängt in i hennes konst. Förstörelsen av staden Aleppo till exempel, eller när hon arbetade samtidigt som hon lyssnade på rapporteringen om det brutala gisslandramat i Beslan i Tjetjenien.
– Då upptäckte jag att jag satt och ritade ett slags skyddsvärn, det blev ett verk som jag döpte till “Söka skydd” och som senare också blev en och en halv meter höga betongskulpturer, berättar Kersti.
I vissa perioder har hennes bildskapande varit mer abstrakt men under den senaste tiden har hon arbetat föreställande igen, gärna med den grafiska tekniken collografi.
– Jag har testat en mängd olika tekniker, mest har det varit akvarell eller grafik och den senaste tiden har grafiken tagit över mer och mer. Många tror att det är akvareller när de ser mina grafiska tryck, det tycker jag är spännande att jag kan få in den känslan i verken, säger hon.

Speciell teknik

Collografi är en speciell teknik där man skär ut motivet på kartong istället för att skapa en kopparplåt. Det är enklare att experimentera med en kartongskiva. Kersti använder ofta sand i färgen för att skapa struktur och skär ut linjer och kanter i motivet. Hon kan använda lim för att klistra fast saker och när hon är nöjd lackar hon ytan med shellack.
– Då är den plötslig nästan lika tålig som en plåt och man kan använda den på samma sätt, man valsar över flera lager med med färg och sen trycker man som en vanlig plåt, säger Kersti.

Egen tryckpress

Hon har en egen tryckpress i sin ateljé och gör hela processen själv. Ungefär 50 ex kan hon trycka innan kartongen trycks ihop. Ska hon göra större upplagor måste hon göra en ny kartongplåt. Resultatet är ett djuptryck med nivåskillnader i motivet.
– Jag tycker att färgen får en så fin klang med collografi och det är ett lekfullt sätt att arbeta. Man kan lägga till och experimentera och blir det inte bra är det bara att ta en ny kartong.
Tekniken ger Kerstis bilder en speciell textur och motivet framträder i relief. Blommorna som Kersti har kapat för NOA Gallery är inga realistiskt avbildade växter. De är fantasiväxter, fulla av symbolisk betydelse.
– Mina blommor är som stora, svällande kroppar på en liten skör stängel. Det symboliserar livet, vilken skör tråd det är och hur den när som helst kan gå av samtidigt som det har en otrolig växtkraft.
Ett av motiven, “Vänta på mig”, växte fram när hennes svärson var föräldraledig. Dottern och hennes man delade lika på ledigheten och Kersti såg honom ofta packa vagnen och ge sig ut på äventyr med sonen. En stor, livskraftig pappablomma med en liten i släptåg.
– Det blev en liten blomma som hakade på och ropade “vänta på mig pappa”.

Livsbejakande konst

I motivet ”Dräller” är det en blomformation som har gjort sitt, bladen dräller sakta ner i skålen och så småningom finns inga kvar. I motivet “Fragil” syns en smal stjälk med en tung blomma.
– Blomman är full av kraft och liv men till sist vet vi vad som kommer att hända, så småningom kommer den att vissna, lägga sig ner och försvinna.
Temat är klassiskt inom konsten och är egentligen livsbejakande - att påminna om livets förgänglighet blir en påminnelse om att ta vara på det.

                                                                                                                                                       

  • Storlek inramad: 75 cm x 64 cm
  • Skapad på: Hahnemühle 300 gram
  • Teknik: Collografi, grafiskt tryck
  • Upplaga: 150 numrerade och signerade exemplar

  1. Kersti Rågfelt Strandberg
    Fragil
    Fragil
  2. Kersti Rågfelt Strandberg
    Drälla
    Drälla