UNIKA HÄSTMOTIV AV PER JOSEPHSON

•Unik konst •Begränsad upplaga •Fri frakt & fria returer

"Vildhästarna representerar frihet i tanken"

                                                                                                                                                                                     

Per Josephson kallar sig maximalist. I hans konst syns ekon från hela konsthistorien där hästar är ett klassiskt, ofta återkommande motiv. I vildhästmålningarna finns också en tydlig referens till 60-talets popkonst. Per Josephson är född 1971 och är släkting till 1800-talskonstnären Ernst Josephson. Han är utbildad på Konstfack, Berghs school of communication och Biskops Arnös Författarskola. Han kallar sig också en modern historieberättare och konstnär. Han kreerar, lånar och återanvänder bilder för att skapa sin nya verk.

– Jag stjäl, samplar och tillåter mig att inspireras av de stora mästarna. Detta är grunden för min konst, säger Per Josephson. 

Hästen har alltid haft en central position i konsten. De proportionerliga volymerna, rörelsen, närheten till människan. Magritte's "Den förlorade Jockeyn", Toulouse-Lautrec's "Jockeyn” och Franz Marc’s "Blå hästar" som var grunden till sällskapet ”Der Blaue Reiter”, Den blå ryttaren, med bland annat Picasso, Kandinsky och Schönberg på hästryggen är klassiska konstreferenser.

– Det är något med hästens sätt att röra sig,  proportionerna, kraften och rörelsen som fascinerar.

Varför just vildhästar? 

– I dag har vildhästens existens nästintill utraderats. Det fria tänkandet, den spontana irrfärden, att röra sig med vinden har ramats in och slutits. De stora fälten, de oändliga vidderna där tankarna rör sig obehindrat krymper, säger Per Josephson.

Vildhästen blir en frihetssymbol.

– Det handlar om att tänka mindre inrutat, att ta sig utanför vardagen och tänka utanför boxen.

Per Josephson har arbetat med vildhästar som motiv i många år och i ett flertal olika tekniker. NOA Gallery presenterar nu tre stycken helt nya grafiska tryck i en kommande vildhästserie. I vildhästseriegrafierna syns stora kulörta färgfält som känns igen från Warhols screentryck och rastreringar som känns igen från Lichtenstein.

Mixar tekniker

Per Josephson har alltid en digital fas i sitt arbete oavsett vilken teknik han använder sedan. Här har han skapat bilderna digitalt och skrivit ut det på en skrivare, sen uv-belyses motivet vilket gör det åldersbeständigt. Sedan har han använt sig av det klassiska, analoga screentrycket. Färgerna finns med från början av arbetet, men i trycket ger de motivet ett annat djup.

– Det blir mer tredimensionellt när man "bygger" med färgen i flera lager.

Han arbetar också med skulptur och vildhästskulpturer har synts i flera städer runt om i Sverige, galopperande och lugnt betande i städernas citykärnor. Idag är delar av flocken permanent installerade i Tjolöholms slottspark utanför Göteborg. Nu finns också en unikt framtagen serie av mindre vildhästskulpturer i borstad mässing. Den första serien är signerad och numrerad upp till tio.                                                                                                                                                                                                                   

Om konstverken:

•Seriegrafi, screentryck i 150 numrerade och signerade exemplar

•Storlek: 38 cm x 73 cm, storlek inramad: 57 cm x 88 cm 

•Tillverkad på: Saunders Waterfront 356 gram

•Skulptur i borstad mässing, 10 numrerade och signerade exemplar.

Foto/produktbilder: Studio Gimlin text: Katrin Krantz